Raňajky

Autor: Róbert Lešš | 28.5.2016 o 11:00 | Karma článku: 1,50 | Prečítané:  247x

Venované Raňajkam Zaklad Dňa zdravý výživa je základ prečo by sme mali dbať na kvalitne ranajky čitajte članok a všetko sa dozviete a zmenite nazor Tak Prijemne čitalnie a raňajkyyy

ý článok na našej webovej stránke, ktorý sme venovali raňajkovým vločkám. V ňom sme v poslednej aktualizácii naznačili, že úplne všetko na týchto raňajkách nie je v poriadku a recept si žiada aktualizáciu. Niektoré časti týchto textov sme prevzali z našej poslednej publikácie s názvom ŽIVOTOSPRÁVA, v ktorej sme tému raňajok, či iných denných jedál veľmi dôsledne vysvetlili (publikácia má až 230 strán, A4 formát). Teraz sa však pozrime na evolučný príklad raňajok u mňa osobne, ktoré som si pripravoval každé ráno za posledných 10 až 13 rokov:

  • roky 1998 až 2005: raňajky plné ovsených vločiek (aj 200g / porcia) + málo tukov (orechy, semená), veľa sušeného ovocia, banán a iné vysoko glykemické potraviny (celé zle)
  • roky 2006 až 2010: postupné vylepšovanie receptu vločiek, pridávanie funkčných ingrediencií podľa receptu z článku (stále dosť zlé)
  • roky 2011 až 2012: postupné vytláčanie sacharidových potravín (vločky, sušené ovocie, sušienky) na 20% z porcie (z porcie 250g mali sacharidy už len do 50g a menej)
  • prvé 3 mesiace roku 2013: raňajky bez sacharidov (príklad ingrediencií: proteín, cottage, strúhaný kokos, maslo, orechy, semená a ich kombinácie)
  • zvyšok roka 2013: žiadne raňajky, prvé jedlo proteín s vodou (najskôr okolo 11:00)

Zarazil vás posledná aktualizácia pre zvyšok roka 2013? Prečo už vôbec neraňajkujem? Veď určite vás napadla veľmi známa "poučka" ktorá tvrdí, že raňajky sú predsa najdôležitejšie jedlo z dňa. Je tomu však skutočne tak? To vám vysvetlíme už o malú chvíľu, pred tým sa pozrime ešte na dôležité súvislosti.

KOMU VYHOVUJE ABY STE RAŇAJKOVALI POHODLNÉ CEREÁLIE

Isté skupiny ľudí s vysokým ekonomickým pozadím, investujú ohromné peniaze do získavania potrebných vedeckých informácií, ktoré si žiaľ nechajú len pre seba. Na ich základe sa rozhodujú napríklad o tom, ako vytvoriť nové potraviny, lieky a iné produkty, ktoré budú mať čo najväčšiu finančnú návratnosť. Na ekonomických rovniciach nie je nič zlé iba dovtedy, pokiaľ niekto nezačne obchodovať s našim zdravím. Naše telo = ich biznis? Keď klamstvo vypustíte do sveta, pravda ho dobehne až keď obletí polovicu sveta. Niekedy pravda klamstvo však nedobehne nikdy. Je ľahšie uveriť 1000 krát opakovanému klamstvu ako pravde, ktorú počujeme po prvý krát. To sa žiaľ týka aj raňajok, ktoré sú dnes tak moderne zdravé a vraj dôležité. Pýtajte sa komu to vyhovuje? A opýtajte sa seba čo ako prvé dáte sebe alebo svojim detičkám v tomto hektickom a uponáhľanom svete do taniera alebo misky na raňajky? Vajcia a šunku už len málokto. Ale žeby nejakú formu cereálií, ktoré sa s ľahkosťou sypú do misky a ich príprava je časovo tak veľmi úsporná? Bingo. Aj my sme tomu najprv uverili. Veď vidíte sami evolučný posun v našom raňajkovom procese. Na ceste za pravdou sme si aj my prešli pokusom a omylom. Lenže pod tlakom faktov a osobných skúseností sme dospeli ku konštatovaniu, že raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa, ktoré treba jednoducho preskočiť. Čítajte ďalej prečo.

RAŇAJKY AKO KLAMSTVO Z MINULÉHO STOROČIA

Bolo ťažké priznať si to, ale vždy treba dať príležitosť aj ideám, ktoré sa na prvý pohľad javia ako absurdné, ale majú racionálny podklad. Osobne po vyše jednej dekáde raňajkovania cereálnych raňajok (vločky) som si musel úprimne priznať, že táto cesta nebola úplne tá správna. Naši rodičia nám nevedomky klamú a preceňujú význam raňajok. Ani oni sami nevedeli mnohé skutočnosti a vôbec mnohí rodičia výžive nerozumejú a nemajú ani snahu pochopiť základné princípy. Aká škoda pre ich deti.

V prvom rade je to práve rodičovská drezúra, ktorá pod vplyvom mediálne "zdravej" výživy tlačí na svoje deti hneď z rána aj v prípade, že nie sú hladné. A tak deti každé ráno "bojujú" so svojimi rodičmi a trucujú za stolom. Keď tie zdravé raňajky sú pre ich zdravie tak veľmi dôležité. Až potom, ako sa z maslového chleba, šunky či vajíčka prešlo na sladké raňajkové cereálie plné "vitamínov", tak rázovo poskočilo množstvo detí, ktoré sladké raňajky si obľúbili. Sladké potraviny predsa viac chutia ako vajcia či šunka. Mimochodom viete o tom, že mnohé cereálne potraviny už dokážu časti mozgu (receptory) stimulovať rovnako silno ako kokaín? To nie je žiadna (laboratórna) náhoda.

A tak spokojné mamičky vystroja každé ráno svoje ratolesti do školy s pocitom šťastia. Ich deti majú to najdôležitejšie jedlo dňa za sebou. Deti tak pekne napapané inú do školy s metabolickou "otravou", ktorú im spôsobili "zdravé" raňajkové cereálie plné cukru, nezdravého tuku a sacharidov. Aká náhoda, že tu máme obezitu, chorľavosť, oslabenú imunitu a ďalšie problémy detí či dospelých. O "náhodnej" závislosti na týchto fakt "zdravých" potravinách ani radšej nehovoríme.

Pamätajte si, že hlad je silný biologický faktor. Ak deti nie sú hladné, nie je to náhoda. Príroda nám nemá ako inak povedať, že práve teraz nie je správna chvíľa na konzumáciu jedla. Deti sú v tomto ďaleko inteligentnejšie ako dospelí. Počúvajte svoje deti! Kto nerešpektuje zákony prírody, ten sa nemôže čudovať že má problémy (od estetiky až po zdravie). Pravidlo hladu však neplatí len na raňajky ale všeobecne. Nikdy nesmiete konzumovať jedlo skôr, ako budete skutočne hladný. Ak ráno hladný predsa ste, urobte si také raňajky, ktoré vás metabolicky neotrávia a zaručia vám skutočne pomalý zdroj dlhotrvajúcej energie. Tým nemáme na mysli známe raňajkové sušienky, ktoré patria opäť do skupiny metabolických strašiakov (otrava + závislosť v jednom).

AK CHCEM PREDSA NIEČO RAŇAJKOVAŤ, ČO MÁM TEDA JESŤ

Jedzte tradičné poctivé potraviny, ako sú vajcia, kvalitné šunky, kvalitné syry (cottage, ricotta, veľmi tvrdé syry), mliečne plnotučné (ideálne zakysané) výrobky, zeleninu, bobuľovité ovocie a iné potraviny, ktoré zásadne neovplyvňujú hladinu cukru v krvi. Extrémisti si môžu dať lososa, mäso, vývarové polievky a nadšenci športu môžu siahnuť aj po praktických práškových proteínoch, ktoré zamiešate s vodou, jogurtom, alebo zakysaným mliekom (všetko plnotučné). V začiatkoch svojho metabolického tréningu (odvykacia kúra od závislosti na sacharidoch), môžete zvoliť postup, kedy celý obsah sacharidov začnete postupne zamieňať za iné bielkovinové a tukové potraviny. Tak napríklad ak vaša pôvodná porcia raňajkových vločiek mala 250g a vločky tvorili 80-90% z objemu, tak začnite tento objem skresávať na 50, 40, 30, 20 alebo 10% z celkového objemu. Zvyšok nahradíte zdravými tukmi a bielkovinami. Ak by sme mali aktualizovať spomínaný článok s receptom na vločky, tak by receptúra mohla vyzerať nasledovne:

  • strúhaný kokos (namiesto vločiek) + maslo + kokosový olej + jablčná vláknina,
  • zaliať vriacou vodou, pomiešať a nechať odstáť 5 minút,
  • pridať proteín, syr ricotta (alebo cottage, tvaroh či kyslú smotanu),
  • pridať hrsť orechov (takých, ktoré nie sú pokazené, ideálne makadamové)
  • a raňajkovať iba v prípade, že ste skutočne hladný.

Ako ste si mohli všimnúť, v týchto raňajkách už vločky nefigurujú a nahradil ich strúhaný kokos. Ak by ste predsa neodolali, tak nech obsah vločiek je symbolický (10-20% z celkového objemu). Lepšie by však bolo, ak by ste si namiesto vločiek pridali radšej bobuľovité ovocie (napríklad čučoriedky), ktoré v lete budú čerstvé, v zime mrazIli .

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Ficov statusový symbol, amnestie a El sexico (Schutzov týždeň)

Fico je absolútne raritný otvorenosťou a vytrvalosťou, s akou vozí štátnu radkyňu.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

SVET

Pre deti vo svete bol rok 2016 zlý, jeden z najhorších

Na celom svete je ohrozených takmer pol miliardy detí.


Už ste čítali?